Forside


 
Nyt gavlmaleri i Odense
- En murdekoration med udgangspunkt i arkitektur og historie

Hvorfor blev teaterhuset dekoreret?
En stor lukket mur vender ud mod Odenses smukke å-dal. Det er et lidt trist skue. Bag muren foregår en masse og i selve huset gemmer sig en god historie. Det er baggrunden for at netop Teaterhuset blev valgt som lærred til Odenses største illusionsmaleri.

Teaterhusets historie
Teaterhuset på Filosofgangen har en over 100 år lang historie som kulturelt midtpunkt for odenseanerne. Det startede i 1895 som Odense Sommertheater. Foran teatret lå Rosenhaven, en restaurationshave hvor publikum om sommeren fik musikalsk underholdning til serveringen. Senere blev restaurationen ”Rosenhaven”  bygget her.

I 1944 blev den folkekære bygning beslaglagt af tyskerne. De brugte herefter huset til soldaterhjem. Efter befrielsen blev bygningerne brugt af Røde Kors til russiske flygtninge.

I 1948 åbnede teatret igen, nu ombygget til biograf, som odenseanerne gav kælenavnet ”Flodbio”. I 1982 blev Rosenhaven til teaterhus for egnsteatret ”Banden”, der spillede venstreorienteret politisk teater indtil 1991. Biografen lukkede i 1995.

I 1997 blev det nuværende Teaterhus indviet. Det huser i dag den Fynske Opera, teatret Momentum og børneteatret Skægspire. Der er også en lille biografsal tilbage.

Motiverne er som følger:
 
  1. Teatrets første musikdirektør Emilius Wilhelmi, der komponerede ”Sejle op ad åen” i indvielsesåret 1895. Ved siden af musikdirektøren ses to syngepiger fra en revy i ca.1915. Se billede.
     
  2. Yderst til venstre den sidste biografdirektør fra ”Flodbio”, Bjørn Feldballe Petersen. Ved siden af ses skuespilleren Karin Kaad fra forestillingen ”Hvis jeg var barn”. Dernæst ses skuespilleren Vigga Bro gengivet efter privatfoto. Vigga Bro var tilknyttet teatergruppen Banden og har spillet i mange forestillinger på teaterhuset. Siddende på balkonkanten ses to kaniner fra forestillinger i Skægspire. Bag ”ruden” ses Lisbeth Knopper  - med sommerfugl - i forestillingen ”Det blødende kagehjerte”. Dernæst ses operasangerne Peter Fristrup og Sune Hjerrild i Mozarts  ”Bortførelsen fra Seraillet”. Til sidst står en lille publikummer fra børneteatret. Se billede.
     
  3. På balkonen yderst til højre ses Mette Rosleff fra forestillingen ”Et æg...to æg…” Se billede.
     
  4. Port med kig ind til den for længst forsvundne restaurant ”Rosenhaven”, der åbnede i 1934. Foran porten står et plakatstativ med plakaten fra den allerførste sommerrevy  i Odense Sommertheater i 1895. Se billede.
     
  5. Motorcyklen er et nutidigt motiv. En af de ansatte på teatret ejer den motorcykel, der har ”stået model”. Nogle gange kan motorcyklen derfor ses i virkeligheden og andre gange ”kun” som  illusion. Se billede.
     
  6. Det lille vindue ses en ”spejling” af å-dalen, spejlingen er dog ikke nutidig, men er en gengivelse af Hans Andersen Brendekildes maleri ”En skovtur ved Odense Å” fra 1897-98. Det henviser både til naboskabet med Odense Å og til den kendte sang ”Sejle op ad åen” der handler om de populære sejladser med udflugtsbåde fra Munkemose til sommerballer i Fruens Bøge. Se billede.
     
  7. I vinduet ses figurerne ”Max og Dutte” fra forestilling på Skægspire. Se billede.
     
  8. Plakatvæggen er sammensat af  brudstykker af plakater fra forestillinger på Teaterhuset, filmplakater fra biograftiden og en enkelt plakat fra Skandinavisk Motorkompagnis biludstilling i Rosenhaven i 1956. Se billede.

Metode
Motiverne er opstreget efter en række skabeloner, som er udarbejdet i kunstnerens atelier. Arkitekturelementerne er overført via skabelonernes silhuet samt en række stiplede huller i skabelonerne. De mere detaljerede motiver -  som personerne på balkonerne – er tegnet op via en kombination af silhuetter og karbonpapir.

Malearbejdet er hovedsagelig udført med standard-farver efter skitser og fotoforlæg. Nuancerne i de mere detaljerede billedafsnit er frembragt via laseringer og diverse farveblandinger.

Kunstneren Bjarke Regn Svendsen har haft det overordnede ansvar for udsmykningen, som er skabt i samarbejde med tre assistenter.

Bag maleriet står det EU-støttede projekt Liveable City, der er forankret i By- og Kulturforvaltningen.

Projektet er desuden støttet af Foreningen til Forskønnelse af Byens Gavle, Ingeniør N. M. Knudsens Fond, Guldberg Penselfabrik Aps. og Nordsjö.

 

 

"DER ER SAA DEJLIGT I BYEN ..."